Graadklassen

In het daltonsysteem bestaat de instructietijd maar uit ¼ van de beschikbare lesuren. Tijdens het kringgesprek wordt de dagplanning duidelijk overlopen en zo weten de leerlingen goed wanneer de instructie zal plaats vinden.

De leerlingen moeten kunnen omgaan met uitgestelde aandacht. Tijdens de instructiemomenten voor de andere groep, moeten ze zelfstandig aan de slag. Daarom is een dag/weekplanning zeker noodzakelijk.
Elke maandagochtend krijgen de leerlingen zo’n planning. De leerkracht maakt deze planning op, die vervolgens door de leerlingen afgewerkt worden. De leerlingen kunnen kiezen wanneer ze welke taak maken. Enkel als een taak in het vetgedrukt is, moeten ze wachten tot na het instructiemoment om er zelfstandig aan te beginnen.

In het eerste leerjaar beginnen we met een dagplanning, op het einde van het tweede leerjaar werken ze al een volledige weekplanning af.
Elke leerling heeft een bestekmapje waar hun dag/weekplanning inzit. Ze zijn verantwoordelijk voor dit belangrijke document. Elke dag na het kringmoment is het belangrijk dat ze beginnen te werken aan de hand van hun dag/weekplanning.

Een belangrijk deel van de daltonmethode is het zelfstandig leren plannen van taken. Dit wordt concreet gemaakt door het gebruik van dagkleuren:

-Maandag : geel
- Dinsdag : rood
- Woensdag : oranje
- Donderdag : groen
- Vrijdag : blauw

Zoals eerder vermeld hebben de leerlingen de keuze wanneer en op welk tempo ze hun taken maken. Wanneer ze aan een taak beginnen, kleuren ze het eerste vakje. Het tweede vakje kleuren ze wanneer deze taak is afgewerkt. In de eerste graad is het de bedoeling dat de leerlingen per dag hun taken afwerken.
Elke dag wordt er een minimum verwacht. Voor diegene die zeer vlot werken, worden er uitbreidingsoefeningen of verrijkingsoefeningen voorzien. Er moet voldoende uitdaging blijven bestaan. Differentiatie in het daltononderwijs is niet weg te denken.  Er is voldoende materiaal aanwezig zodat elke leerling zijn eigen capaciteiten en talenten optimaal kan ontplooien.

Al onze klassen hebben een vaste structuur. De klassen zijn opgesplitst in een instructieruimte en een werkruimte. Deze worden verbonden door een gang met een lange rij kasten. In de werkruimte vinden we de kring waar elke ochtend het onthaalmoment plaatsvindt.

Ook is er in de instructieruimte en werkruimte plaats voorzien om individueel en rustig aan een taak te werken. De prikkelarme ruimte.

Deze structuur zorgt er voor dat de kinderen hun plan kunnen trekken, ook als we klasdoorbrekend werken.

klasindeling
kringmoment
instructieruimte
werkruimte

GO! Next daltonschool De Talentuin

Windmolenstraat 9  3560 Lummen
013 52 13 42
info@daltonschooldetalentuin.be
http://www.daltonschooldetalentuin.be